Digisekoilua koulun arjessa

Historian ja yhteiskuntaopin lehtori Juho Mäenpää kertoo 4.10.2017 Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan huomioitaan digisekoilusta kouluissa. Hänen mukaansa tietokoneet vievät aikaa ihmisten kohtaamiselta. Samoin hän kertoo, kuinka opettajien hiljainen enemmistö alkaa turhautua digisekoilun haittoihin.

Olemme kiertäneet kouluja suomessa ja opettaneet jo tuhansia koululaisia koodaamisen alkeisiin.

Samoin olemme kouluttaneet jo sadoille opettajille koodaustaitoja sekä sitä kuinka näitä taitoja käytetään osana opetusta mm. kuvaamataidossa, liikunnassa, fysiikassa ja matematiikassa. Opettajat ja oppilaat ovat olleet poikkeuksetta iloisesti touhuamassa yhdessä laitteiden äärellä ja oppimassa asiaa. Meidän työssämme kohtaamme siis enemmän onnistumisen elämyksiä digilaitteiden parissa kuin sekoilua.

Mutta on meille tietysti koulumaailman digisekoilukin tuttua. Digisekoilua on se, että opettajat joutuvat yksin kohtaamaan oppilaat laitteiden kanssa ilman kunnollista koulutusta. Se, että osaa itse käyttää tablettia, ei vielä tarkoita, että osaisi käyttää laitetta osana opetusta.

Digilaitteet, Internet ja koodaaminen ovat kaikki välineitä siinä missä kirjat ja kynätkin. Laitteet ja välineet eivät ole ongelma. Jos opetukseen saadaan lisää laitteita ja välineitä, niin silloin ollaan oikealla uralla, kunhan vain niiden käyttöönotossa tuetaan asianmukaisesti. Yhteiskunta muuttuu tulevaisuudessa yhä enemmän digitaaliseksi ja peruskoulun pitäisi seurata tätä muutosta. Vai haluaako joku palata opetukseen, jossa käytetään pelkästään taulua, lyijykynää, vihkoa ja kirjaa?

4.10.2017 / Jani

Kommentointi on suljettu, mutta paluuviitteet ja päivitysilmoitukset ovat avoinna.