Asuuko teillä uuslukutaidoton poika?

Helsingin Sanomat kirjoitti sunnuntaina nuorten ja erityisesti poikien uuslukutaidottomuudesta. Jutun mukaan tuhannet pojat eivät pysty lukemaan tekstejä niin, että ymmärtäisivät ja muistaisivat luetun sisällön.

OAJ:n Olli Luukkainen kirjoittaa twiitissään, että nykyään nuorilla ”vaivannäkö ja ponnistelu eivät tule kuuloonkaan”, tarkoittaen sitä, että pelit ja muu viihde vievät huomion ja vanhanaikaiseen sitkeään tekemiseen ei enää jakseta panostaa. On totta, että mobiililaitteet vievät entistä enemmän lasten ja nuorten aikaa. Viihteelliset sisällöt saattavat olla passivoiva ja jopa suoraan vahingollisia. Mutta kaikki tekeminen mobiililaitteilla ei ole tällaista.

Näen päivittäin koodikoulussa vaivannäköä ja ponnistelua koodausongelmien ratkaisemiseksi.  Koodaamisen opettelu kehittää analyyttista ajattelua ja ongelmien pilkkomista pienempiin ja ratkaistaviin osasiin. Tämä taito on siirrettävissä tietokoneiden ohjelmoinnista mille tahansa elämänalueelle. Koodaaminen on lapselle ja yhtä lailla aikuiselle hyödyllinen taito.

Koodaaminen opettaa myös tavoitteellista toimintaa ja sitkeyttä, siis juuri niitä ominaisuuksia, joita Luukkainen peräänkuuluttaa. Onneksi ohjelmointi on tullut osaksi perusopetusta. Sitä voisi olla kuitenkin paljon enemmän – olisihan mukava nähdä lapset ja nuoret kehittämässä ajattelukykyään ja sitkeyttään mobiililaitteiden ääressä kuin vain pelaavan joskus aivottomiakin pelejä.

2.10. 17 / Jani

 

Kommentointi on suljettu, mutta paluuviitteet ja päivitysilmoitukset ovat avoinna.