Robottipakohuoneessa oppilaat muuttavat luokan tai suuremman tilan pakohuoneeksi, jossa pelaajien on selvitettävä joukko pulmia päästäkseen ulos.
Robottipakohuone on yksi monialaisista projekteistamme, johon on valmiit kattavat opettajan materiaalit Oppimisen kirjastossamme.
Ohjelmoinnin ja robotiikan perustaidot tulevat tutuiksi, kun pakohuoneen pulmien toimintasäännöt on koodattava oikein. Mutta kiinnostavaksi pakohuone tulee vasta tarinan myötä – miksi pelaajat ovat huoneeseen joutuneet ja mitä heidän on ratkaistava?
Tarina antaa erinomaisen mahdollisuuden kytkeä tekeminen muihin oppiaineisiin. Pelastavatko pelaajat maapallon ilmastonmuutokselta? Vai ratkovatko he piispa Henrikin murhaa? Vai ovatko vihjeet vieraalla kielellä?
Pakohuoneen tekemisessä yhdistyy tiimityöskentely, logiikka, tarinankerronta, ohjelmointi, käsityö, taideopetus sekä opettajien valitsemat muut oppiaineiden teemat.
Mutta mikä on megapakohuone? Sen saat selville vasta ITK-konferenssissa.
Esittelemme robottipakohuoneen konseptin ja toteutuksen foorumipuheenvuorossa 3.4.2020 klo 11.15 esityssalissa 36 otsikolla ”Robotiikkapakohuone – kokeilu robotiikka-aiheisten opetussisältöjen haltuunottamisesta yläkouluissa”.
Pidämme myös ständiä numerolla 213, joka on juuri konferenssin info-tiskin nurkan takana vasemmalla puolella. Tervetuloa tapaamaan Tarmo, Kaisu ja Jussi ja kysymään lisää!
Jos et pääse ITK:hon, merkkaa kalenteriisi ITK-webinaari Robopakohuone kouluun, 25.2.2020 klo 14.00, niin saat edes lyhyen esittelyn aiheeseen. Tai ota yhteyttä digitaalisesti: tiedustelut@codeschool.fi.
Vastaa