• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Suomen Koodikoulu

Teach for the Future

  • Koulutukset
  • Verkkokurssit
  • OPH-koulutus
  • SKF-utbildning
  • Tietoja
    • Ajankohtaista
    • Projekteja
    • Ota yhteyttä
  • Kauppa
    • Ostoskori
  • Suomi
Olet täällä: Etusivu / Koulutuspolku

Koulutuspolku

This image has an empty alt attribute; its file name is Juliste-standin-seinalle-printtiversio-2-1024x576.jpg
Ohjelmointiosaamisen koulutuspolku opettajille ja digitutoreille

Näin aloitat

Toiminnalliset työpajat VESO-päiviin

Lue lisää

Ohjelmointi

Opetussisältöjä Scratchiin ja Pythoniin

Lue lisää

Robotiikka

Projekteja koulun laitteille tai Robopakohuone

Lue lisää

Ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä juuri teidän koululle sopiva kokonaisuus.

Tarmo Toikkanen

puh. 050 60 384
tarmo@codeschool.fi

Tuki ja kysymykset

puh. 044 2411 024
info@codeschool.fi

Kaisu Pallaskallio

puh. 044 355 7355
kaisu@codeschool.fi

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube

Uudet lukutaidot -työpajat

Näin aloitat: työpajat VESO-päiviin

Toiminnalliset työpajamme perustuvat Uudet lukutaidot -hankkeen julkaisemiin ohjelmointiosaamisen oppaisiin. Pidämme työpajat verkossa tai koulullanne ikäryhmälle ja kouluasteelle sovitettuna.

Ohjelmointia varhaiskasvatukseen esite.
Ohjelmoinnillista ajattelua varhaiskasvatukseen
Ohjelmointia esi- ja alkuopetukseen
Ohjelmointia alakouluun 3-6lk esite
Ohjelmointia alakouluun (3-6lk)
Ohjelmointia yläkouluun 7-9lk esite.
Ohjelmointia yläkouluun (7-9lk)

Photo of kindergarden teacher with her students.

Ohjelmoinnillista ajattelua varhaiskasvatukseen

Varhaiskasvatuksessa lapset saavat kokemuksia teknologiasta ja harjoittelevat ohjelmointiin liittyviä taitoja leikkien, pelaten ja yhdessä kokeillen sekä omia tuotoksia ideoimalla ja rakentelemalla.

Kohderyhmä: varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät opettajat ja opetuksen suunnittelijat

Kesto: 3h

Sisältö:

  • Mitä Uudet lukutaidot -hanke tarkoittaa ja tuo meille?
  • Miten voimme tukea ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä tässä ikäryhmässä?
  • Miten voimme harjoitella ohjelmointia ikäryhmälle sopivalla tavalla?
  • Open opas päiväkodin arkeen sopivista käytännön harjoituksista

Lue tarkemmin opetussisällön tavoitteista: uudetlukutaidot.fi


Ohjelmointia esi- ja alkuopetukseen

Esi- ja alkuopetuksessa lapset saavat kokemuksia luovasta tekemisestä ja ilmaisusta teknologian avulla. He kokeilevat ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä leikillisesti. Lapset harjoittelevat vuorottelua tehtävärooleissa sekä esittelevät ja jakavat ideoita. Tarinallisia tuotoksia toteutetaan animoimalla tai ohjelmoiden.

Kohderyhmä: esi- ja alkuopetuksen parissa työskentelevät opettajat ja opetuksen suunnittelijat

Kesto: 3h

Sisältö:

  • Mitä Uudet lukutaidot -hanke tarkoittaa ja tuo meille?
  • Miten voimme tukea ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä tässä ikäryhmässä?
  • Miten voimme harjoitella ohjelmointia ikäryhmälle sopivalla tavalla?
  • Open opas luokan arkeen sopivista käytännön harjoituksista

Lue tarkemmin opetussisällön tavoitteista: uudetlukutaidot.fi


Alakoulun oppilas ja opettaja.

Ohjelmointia alakouluun 3-6lk

Vuosiluokilla 3-6 harjoitellaan sitkeää ja iteratiivista työskentelyä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Luovassa ilmaisussa ja omissa tuotoksissa hyödynnetään mittauksia ja antureita, automaatiota ja robotiikkaa sekä erilaisia animointi- ja ohjelmointialustoja

Kohderyhmä: luokkien 3-6 parissa työskentelevät opettajat ja opetuksen suunnittelijat

Kesto: 3h

Sisältö:

  • Mitä Uudet lukutaidot -hanke tarkoittaa ja tuo meille?
  • Miten voimme tukea ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä tässä ikäryhmässä?
  • Miten voimme harjoitella ohjelmointia ikäryhmälle sopivalla tavalla?
  • Open opas luokan arkeen sopivista käytännön harjoituksista

Lue tarkemmin opetussisällön tavoitteista: uudetlukutaidot.fi


Yläkoulun oppilaita ohjelmatehtävän parissa.

Ohjelmointia yläkouluun 7-9lk

Vuosiluokilla 7-9 hyödynnetään algoritmista ajattelua ja ohjelmointia eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Suunnitellaan ja toteutetaan luovissa yhteiskehittämisen projekteissa ohjelmoituja tuotoksia, jotka ratkaisevat oppiaineisiin tai oikeaan elämään liittyviä ongelmia.

Kohderyhmä: luokkien 7-9 parissa työskentelevät opettajat ja opetuksen suunnittelijat

Kesto: 3h

Sisältö:

  • Mitä Uudet lukutaidot -hanke tarkoittaa ja tuo meille?
  • Miten voimme tukea ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä tässä ikäryhmässä?
  • Miten voimme harjoitella ohjelmointia ikäryhmälle sopivalla tavalla?
  • Open opas koulun arkeen sopivista käytännön harjoituksista

Lue tarkemmin opetussisällön tavoitteista: uudetlukutaidot.fi


Ohjelmointisisällöt

Meiltä saat ohjelmointikoulutukset ja opetusmateriaalit eri tasoisille oppiaineisiin integroituville ohjelmointiprojekteille.

Scratch työkaluna eri oppiaineissa

6-12 oppituntia
3- luokka

OPS 3-6:
MA S1, MA T14
L1, L2, L5, L6

Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet Ohjelmoinnin työskentelyrutiinit Kuvataide AI T10

Oppimiskokonaisuuden tavoitteena on oppia Scratchin käytön ja ohjelmoinnin alkeita, jotta oppilas kykenee jakson päätteeksi tuottamaan johdonmukaisen ohjelman Scratchissa itsenäisesti. Oppilaat suunnittelevat ja ohjelmoivat oman interaktiivisen tarinan.

Oppimiskokonaisuus on järjestettävissä lyhyenä monialaisena oppimiskokonaisuutena tai sen osana, teemapäivänä tai integroiden eri oppiaineisiin.

Pelinteko ja tuotekehitys

12 oppituntia
5- luokka

OPS 3-6:
MA S1, MA T14 L1, L2, L3, L5, L6

Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet
Työskentelyrutiinit
Musiikki MU T5

Suunnitellaan ja toteutetaan toimiva kertolaskupeli taustamusiikkeineen ja ääniefekteineen. Projekti suositellaan toteutettavaksi parityöskentelynä. Parit kehittävät oman teeman pelille, jonka kohderyhmänä on oman koulun 3-4-luokkalaiset. Toteutustapana on tuotekehittämistä mukaileva toteutus, jossa suunnitellaan, toteutetaan, testataan ja parannellaan tuotetta.

Oppimiskokonaisuuden lopussa on Päättöhaaste päättöarviointia varten.

.

Python ja työelämätaidot

24 oppituntia
8. lk-

OPS 7-9:
MA S1, MA T20 L1, L2, L3, L5, L6

Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet Ohjelmoinnin työskentelyrutiinit Hyvät ohjelmointi-
käytännöt

Oppimiskokonaisuudessa perustetaan leikkimielinen ohjelmistoyritys, jonka työntekijöinä oppilaat toimivat projektin ajan. Yritys saa ensimmäisen asiakkaansa ja oppilaat ryhtyvät 2-3 hengen ryhmissä ohjelmoimaan asiakkaan pyytämiä ohjelmia. Projektissa korostuvat pelillisyys ja työelämäntaidot.

Oppimiskokonaisuus soveltuu osaksi matematiikan opintoja sekä tieto- ja viestintäteknologia -aiheisten valinnaisten kurssien sisällöksi.

Robotiikkasisällöt

Meiltä saat koulutukset ja opetusmateriaalit eri tasoisille oppiaineisiin integroituville robotiikkaprojekteille.

Robotiikkaa omilla laitteilla

6-12 oppituntia
4- luokka

OPS 3-6:
KS S3, MA T14, S1 L1; L2; L5; L6

Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet
Automaation käsitteet
Työskentelyrutiinit

Oppimiskokonaisuudessa tutustutaan automaatioon suunnittelemalla, rakentamalla ja ohjelmoimalla pienryhmissä hälytinjärjestelmiä. Hälyttimet rakennetaan yhdistelemällä micro:bit-tietokoneeseen tai Lego EV3-robottiin eri komponentteja.

Ohjelmointi toteutetaan graafista MakeCode-ohjelmointiympäristöä käyttäen tai Legon ohjelmointiympäristössä. Lopuksi turvajärjestelmää testataan vuorotellen hyökkäämällä sitä vastaan pelaten jännittävää Aarteenryöstö-peliä.

Robopakohuone

24 oppituntia
8. -luokka

OPS 7-9:
KS S3
L1; L3; L4; L5; L6

Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet Automaation käsitteet
MA T20, S1

Suunnitellaan ja toteutetaan robottien vartioima pakohuonepeli. Kokonaisuus toteutetaan micro:bit tai Lego EV3-laitteilla lisäosineen. Projektissa korostuu innovatiivisuus ohjelmoinnin ja robotiikan kontekstissa.

Pakohuonepeliä voidaan peluuttaa oman koulun muille luokille, jolloin saadaan kokemusta tuotteen testaamisesta ja palautteen käsittelystä.

Tilauskoulutukset

Toteutamme koulutuskokonaisuuksia myös tilauksesta. Asiakkaitamme ovat yksittäiset koulut, kunnat tai muut koulutuksen järjestäjät.

Luomme juuri teidän opettajille sopivan koulutuskokonaisuuden kustannustehokkaasti yhdistämällä valmiita työpaja– ja verkkokurssisisältöjämme joko tiloissanne tapahtuvaan lähiopetukseen tai verkossa tapautuvaan etäkoulutukseen. 

Primary Sidebar

Etsi

Uutisia

Robotiikkaa Kymenlaakson kouluilla

14.12.2021

Valokuva tekoälyrobotista, joka opettaa luovuutta.

Opetusvinkki: Tekoäly ja luovuus

23.03.2021

Photo of a girl holding a laptop.

Mitä tarkoittaa ohjelmointi peruskoulussa?

17.02.2021

Kaksi tyttöä tekee ohjelmointiprojektia koululuokassa.

Ohjelmoinnin osaamisen kuvaukset perusopetuksen tarpeisiin

10.02.2021

More...

Footer

Code School Finland

Helping teachers and schools to teach digital skills for the future. Finnish educational expertise since 2014.

Company

  • For Schools
  • For Teachers
  • Educational travel
  • Blog

Social

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Contact

Copyright © 2017–2023 · Code School Finland

  • Suomi