
Näin aloitat
Toiminnalliset työpajat VESO-päiviin
Ohjelmointi
Opetussisältöjä Scratchiin ja Pythoniin
Robotiikka
Projekteja koulun laitteille tai Robopakohuone
Ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä juuri teidän koululle sopiva kokonaisuus.
Tarmo Toikkanen
puh. 050 60 384
tarmo@codeschool.fi
Tuki ja kysymykset
puh. 044 2411 024
info@codeschool.fi
Kaisu Pallaskallio
puh. 044 355 7355
kaisu@codeschool.fi
Uudet lukutaidot -työpajat
Näin aloitat: työpajat VESO-päiviin
Toiminnalliset työpajamme perustuvat Uudet lukutaidot -hankkeen julkaisemiin ohjelmointiosaamisen oppaisiin. Pidämme työpajat verkossa tai koulullanne ikäryhmälle ja kouluasteelle sovitettuna.

Ohjelmoinnillista ajattelua varhaiskasvatukseen
Varhaiskasvatuksessa lapset saavat kokemuksia teknologiasta ja harjoittelevat ohjelmointiin liittyviä taitoja leikkien, pelaten ja yhdessä kokeillen sekä omia tuotoksia ideoimalla ja rakentelemalla.
Kohderyhmä: varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät opettajat ja opetuksen suunnittelijat
Kesto: 3h
Sisältö:
- Mitä Uudet lukutaidot -hanke tarkoittaa ja tuo meille?
- Miten voimme tukea ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä tässä ikäryhmässä?
- Miten voimme harjoitella ohjelmointia ikäryhmälle sopivalla tavalla?
- Open opas päiväkodin arkeen sopivista käytännön harjoituksista
Lue tarkemmin opetussisällön tavoitteista: uudetlukutaidot.fi

Ohjelmointia esi- ja alkuopetukseen
Esi- ja alkuopetuksessa lapset saavat kokemuksia luovasta tekemisestä ja ilmaisusta teknologian avulla. He kokeilevat ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä leikillisesti. Lapset harjoittelevat vuorottelua tehtävärooleissa sekä esittelevät ja jakavat ideoita. Tarinallisia tuotoksia toteutetaan animoimalla tai ohjelmoiden.
Kohderyhmä: esi- ja alkuopetuksen parissa työskentelevät opettajat ja opetuksen suunnittelijat
Kesto: 3h
Sisältö:
- Mitä Uudet lukutaidot -hanke tarkoittaa ja tuo meille?
- Miten voimme tukea ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä tässä ikäryhmässä?
- Miten voimme harjoitella ohjelmointia ikäryhmälle sopivalla tavalla?
- Open opas luokan arkeen sopivista käytännön harjoituksista
Lue tarkemmin opetussisällön tavoitteista: uudetlukutaidot.fi

Ohjelmointia alakouluun 3-6lk
Vuosiluokilla 3-6 harjoitellaan sitkeää ja iteratiivista työskentelyä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Luovassa ilmaisussa ja omissa tuotoksissa hyödynnetään mittauksia ja antureita, automaatiota ja robotiikkaa sekä erilaisia animointi- ja ohjelmointialustoja
Kohderyhmä: luokkien 3-6 parissa työskentelevät opettajat ja opetuksen suunnittelijat
Kesto: 3h
Sisältö:
- Mitä Uudet lukutaidot -hanke tarkoittaa ja tuo meille?
- Miten voimme tukea ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä tässä ikäryhmässä?
- Miten voimme harjoitella ohjelmointia ikäryhmälle sopivalla tavalla?
- Open opas luokan arkeen sopivista käytännön harjoituksista
Lue tarkemmin opetussisällön tavoitteista: uudetlukutaidot.fi

Ohjelmointia yläkouluun 7-9lk
Vuosiluokilla 7-9 hyödynnetään algoritmista ajattelua ja ohjelmointia eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Suunnitellaan ja toteutetaan luovissa yhteiskehittämisen projekteissa ohjelmoituja tuotoksia, jotka ratkaisevat oppiaineisiin tai oikeaan elämään liittyviä ongelmia.
Kohderyhmä: luokkien 7-9 parissa työskentelevät opettajat ja opetuksen suunnittelijat
Kesto: 3h
Sisältö:
- Mitä Uudet lukutaidot -hanke tarkoittaa ja tuo meille?
- Miten voimme tukea ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä tässä ikäryhmässä?
- Miten voimme harjoitella ohjelmointia ikäryhmälle sopivalla tavalla?
- Open opas koulun arkeen sopivista käytännön harjoituksista
Lue tarkemmin opetussisällön tavoitteista: uudetlukutaidot.fi
Ohjelmointisisällöt
Meiltä saat ohjelmointikoulutukset ja opetusmateriaalit eri tasoisille oppiaineisiin integroituville ohjelmointiprojekteille.
Scratch työkaluna eri oppiaineissa


6-12 oppituntia
3- luokka
OPS 3-6:
MA S1, MA T14
L1, L2, L5, L6
Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet Ohjelmoinnin työskentelyrutiinit Kuvataide AI T10
Oppimiskokonaisuuden tavoitteena on oppia Scratchin käytön ja ohjelmoinnin alkeita, jotta oppilas kykenee jakson päätteeksi tuottamaan johdonmukaisen ohjelman Scratchissa itsenäisesti. Oppilaat suunnittelevat ja ohjelmoivat oman interaktiivisen tarinan.
Oppimiskokonaisuus on järjestettävissä lyhyenä monialaisena oppimiskokonaisuutena tai sen osana, teemapäivänä tai integroiden eri oppiaineisiin.

Pelinteko ja tuotekehitys


12 oppituntia
5- luokka
OPS 3-6:
MA S1, MA T14 L1, L2, L3, L5, L6
Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet
Työskentelyrutiinit
Musiikki MU T5
Suunnitellaan ja toteutetaan toimiva kertolaskupeli taustamusiikkeineen ja ääniefekteineen. Projekti suositellaan toteutettavaksi parityöskentelynä. Parit kehittävät oman teeman pelille, jonka kohderyhmänä on oman koulun 3-4-luokkalaiset. Toteutustapana on tuotekehittämistä mukaileva toteutus, jossa suunnitellaan, toteutetaan, testataan ja parannellaan tuotetta.
Oppimiskokonaisuuden lopussa on Päättöhaaste päättöarviointia varten.
.

Python ja työelämätaidot


24 oppituntia
8. lk-
OPS 7-9:
MA S1, MA T20 L1, L2, L3, L5, L6
Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet Ohjelmoinnin työskentelyrutiinit Hyvät ohjelmointi-
käytännöt
Oppimiskokonaisuudessa perustetaan leikkimielinen ohjelmistoyritys, jonka työntekijöinä oppilaat toimivat projektin ajan. Yritys saa ensimmäisen asiakkaansa ja oppilaat ryhtyvät 2-3 hengen ryhmissä ohjelmoimaan asiakkaan pyytämiä ohjelmia. Projektissa korostuvat pelillisyys ja työelämäntaidot.
Oppimiskokonaisuus soveltuu osaksi matematiikan opintoja sekä tieto- ja viestintäteknologia -aiheisten valinnaisten kurssien sisällöksi.

Robotiikkasisällöt
Meiltä saat koulutukset ja opetusmateriaalit eri tasoisille oppiaineisiin integroituville robotiikkaprojekteille.
Robotiikkaa omilla laitteilla


6-12 oppituntia
4- luokka
OPS 3-6:
KS S3, MA T14, S1 L1; L2; L5; L6
Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet
Automaation käsitteet
Työskentelyrutiinit
Oppimiskokonaisuudessa tutustutaan automaatioon suunnittelemalla, rakentamalla ja ohjelmoimalla pienryhmissä hälytinjärjestelmiä. Hälyttimet rakennetaan yhdistelemällä micro:bit-tietokoneeseen tai Lego EV3-robottiin eri komponentteja.
Ohjelmointi toteutetaan graafista MakeCode-ohjelmointiympäristöä käyttäen tai Legon ohjelmointiympäristössä. Lopuksi turvajärjestelmää testataan vuorotellen hyökkäämällä sitä vastaan pelaten jännittävää Aarteenryöstö-peliä.

Robopakohuone


24 oppituntia
8. -luokka
OPS 7-9:
KS S3
L1; L3; L4; L5; L6
Muut tavoitteet:
Algoritmisen ajattelun käsitteet Automaation käsitteet
MA T20, S1
Suunnitellaan ja toteutetaan robottien vartioima pakohuonepeli. Kokonaisuus toteutetaan micro:bit tai Lego EV3-laitteilla lisäosineen. Projektissa korostuu innovatiivisuus ohjelmoinnin ja robotiikan kontekstissa.
Pakohuonepeliä voidaan peluuttaa oman koulun muille luokille, jolloin saadaan kokemusta tuotteen testaamisesta ja palautteen käsittelystä.

Tilauskoulutukset
Toteutamme koulutuskokonaisuuksia myös tilauksesta. Asiakkaitamme ovat yksittäiset koulut, kunnat tai muut koulutuksen järjestäjät.
Luomme juuri teidän opettajille sopivan koulutuskokonaisuuden kustannustehokkaasti yhdistämällä valmiita työpaja– ja verkkokurssisisältöjämme joko tiloissanne tapahtuvaan lähiopetukseen tai verkossa tapautuvaan etäkoulutukseen.