
Robottipakohuoneessa oppilaat muuttavat luokan tai suuremman tilan pakohuoneeksi, jossa pelaajien on selvitettävä joukko pulmia päästäkseen ulos.
Robottipakohuone on yksi monialaisista projekteistamme, johon on valmiit kattavat opettajan materiaalit saatavilla koulutuksen myötä.
Miten toimivat ultraäänitunnistaja, väritutka tai moottorilukko? Pienryhmissä suunnitellaan ja toteutetaan sulautettuja järjestelmiä, jotka yhdistämällä luokkahuoneeseen syntyy pakohuonepeli.
Robottipakohuone sisältö on saatavilla sekä Lego EV3 että micro:bit -laitteille.
Ohjelmoinnin ja robotiikan perustaidot tulevat tutuiksi, kun pakohuoneen pulmien toimintasäännöt on koodattava oikein. Mutta kiinnostavaksi pakohuone tulee vasta tarinan myötä – miksi pelaajat ovat huoneeseen joutuneet ja mitä heidän on ratkaistava?
Tarina antaa erinomaisen mahdollisuuden kytkeä tekeminen muihin oppiaineisiin. Pelastavatko pelaajat maapallon ilmastonmuutokselta? Vai ratkovatko he piispa Henrikin murhaa? Vai ovatko vihjeet vieraalla kielellä?
Inspiroiva oppimiskokonaisuus toteutetaan yläasteella 15-30h kurssina. Tavoitteena on syventää ymmärrystä robottien rakentamisesta ja ohjelmoinnista opetussuunnitelman mukaisesti. Samalla tutustutaan tuotekehitykseen ja yrittäjyyteen valmistamalla omia tuotteita, joita testataan ja kehitetään palautteen perusteella.
Pakohuoneen tekemisessä yhdistyy tiimityöskentely, logiikka, tarinankerronta, ohjelmointi, käsityö, taideopetus sekä opettajien valitsemat muut oppiaineiden teemat.
Robopakohuonekokonaisuus sisältää
- Päivän koulutuksen osallistuville opettajille. Toteutus 2 x 3 h työpajat
- Itseopiskelutehtäviä osallistuville opettajille. Aikaa kannattaa varata toiset 2 x 3h.
- Opettajan materiaali ja oppilaille suunnattu materiaali (käyttöoikeus nimetylle opettajalle, kestoa tai oppilaiden määrää ei rajoiteta)
Tilaa Robopakohuone kouluusi
Täytä alla oleva lomake, niin otamme sinuun yhteyttä. Yhteydenottosi ei vielä sido sinua mihinkään.