• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Suomen Koodikoulu

Teach for the Future

  • Koulutukset
  • Verkkokurssit
  • OPH-koulutus
  • SKF-utbildning
  • Tietoja
    • Ajankohtaista
    • Projekteja
    • Ota yhteyttä
  • Kauppa
    • Ostoskori
  • Suomi
    • English
Olet täällä: Etusivu / Artikkelit / Pois possujunasta – opitaan oikeaa elämää varten

Pois possujunasta – opitaan oikeaa elämää varten

08.06.2020, Tarmo Toikkanen

Koulussa opiskeltavat asiat tulisi kytkeä oikeaan elämään, jotta niiden merkitys tulisi oppilaalle selväksi. Ohjelmoinnin opetuksessa näkyy liikaa “possujunia”, joissa vaan tehdään ohjeiden mukaan kivoja juttuja. Koodaustakin tulisi opettaa oikeaa elämää varten eli kytkeä opetus oppilaiden kiinnostuksen kohteisiin, projekteihin ja ilmiöihin.

Possujuna: tee kuten käsketään

Koodaus koulussa on niin iso asia, että alalla on lukemattomia yrityksiä. Tarjolla on fyysisiä rakentelusarjoja ja robotiikkaa sekä web-pohjaisia ohjelmoinnin opetteluympäristöjä. Valitettavasti kovin monet niistä menevät siitä, missä aita on matalin.

Tällaisessa kyydissä lapsella on hauskaa, mutta ei lainkaan mahdollisuuksia itse päättää, mitä tapahtuu tai mitä itse tekee.

Kutsumme “possujuniksi” näitä oppimispalveluita, joissa oppilaan on vain kliksuteltava ohjeiden mukaan. Tehtävissä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta luovuuteen tai itseilmaisuun. Sinänsä nämä ovat viihdyttäviä työkaluja ja niillä on paikkansa joidenkin perustaitojen harjaannuttamisessa, mutta oppimistuloksetkin rajoittuvat lähinnä tiettyjen peruslogiikan käsitteiden treenaamiseen.

Suosittu ja laadukas Hour of Code on hyvä esimerkki. Siinä oppii komentosarjojen muodostamista ja toistorakenteiden tekemistä vaikkapa Minecraft- tai Angry Birds -hahmojen kanssa.

Komentosarjat ja toistorakenteet tulevat tutuiksi Hour of Coden ongelmanratkaisutehtävissä.

Projektioppiminen: tehdään omia tärkeitä juttuja

Jos halutaan oppia muutakin kuin perusloogisia ajattelusääntöjä, on oppilaan koodattava ihan oikeasti, siis luotava jotain uutta. Ohjelmointi kun on taidetta, aivan kuten toinenkin matemaattinen ala, säveltäminen. Tähän kuuluu, että se oppilaan tekemä asia on hänen omansa, itse keksimänsä. Toki opettaja voi asettaa raameja opetussuunnitelman mukaisesti, mutta oppilaan tulee voida tehdä itsenäisiä päätöksiä oman projektinsa osalta: mikä se tarkalleen tulee olemaan ja miten hän sen rakentaa.

Koodaukseen kannattaakin suhtautua yleiskäyttöisenä opiskeluvälineenä lukemisen, kirjoittamisen, laskemisen ja piirtämisen rinnalla ja hyödyntää sitä projektioppimisessa sekä ilmiöprojekteissa.

Ohjelmoinnin opettajaksi helpoilla lyhytkursseilla

Hyvä, käytännönläheinen koulutus!

YLÄKOULUN TEKNISEN TYÖN OPETTAJA, 2020

Verkkokurssiemme myötä saat :

  • opettajan oppaan ja yksityiskohtaiset tuntisuunnitelmat tehtävineen
  • oppilaan oppaan sekä koodipäiväkirjan (digitaalisesti tai paperisena oppilaille jaettavaksi)

Lue lisää ja varaa kurssipaikkasi täältä.

Kaikki Suomen Koodikoulun opetusmateriaalit on suunniteltu projektioppimista varten ja ne antavat oppilaille sopivasti vapauksia tehdä omia juttuja opettajan antamissa raameissa. Hyvä opettaja antaakin oppilaille mahdollisuuden tehdä projekteja, jotka liittyvät sekä opiskeltavaan aihealueeseen että oppilaiden omiin kiinnostuksen kohteisiin.

Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin

Kategoria: Ajankohtaista, Artikkelit, Uutiset Asiasanat: luovuus, perustaidot, possujuna

You May Also Like

Robotiikkaa Kymenlaakson kouluilla
Koodaus on luovaa itseilmaisua
Valokuva tekoälyrobotista, joka opettaa luovuutta.
Opetusvinkki: Tekoäly ja luovuus

About Tarmo Toikkanen

Design researcher of learning environments. Teacher trainer.

Reader Interactions

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Primary Sidebar

Etsi

Uutisia

Robotiikkaa Kymenlaakson kouluilla

14.12.2021

Valokuva tekoälyrobotista, joka opettaa luovuutta.

Opetusvinkki: Tekoäly ja luovuus

23.03.2021

Photo of a girl holding a laptop.

Mitä tarkoittaa ohjelmointi peruskoulussa?

17.02.2021

Kaksi tyttöä tekee ohjelmointiprojektia koululuokassa.

Ohjelmoinnin osaamisen kuvaukset perusopetuksen tarpeisiin

10.02.2021

More...

Footer

Code School Finland

Helping teachers and schools to teach digital skills for the future. Finnish educational expertise since 2014.

Company

  • For Schools
  • For Teachers
  • Educational travel
  • Blog

Social

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
Contact

Copyright © 2017–2023 · Code School Finland

  • English
  • Suomi